MARGRIET VAN DEN BERG

Een laatbloeier!

In tegenstelling tot de meeste organisten begint Margriet van den Berg haar loopbaan pas in haar 35e jaar. Hoewel haar vader, Arie Korevaar, gedurende zijn hele leven organist geweest is van de Bethelkerk in Sliedrecht, heeft zij nooit gedacht zelf organist te worden. Wel is ze in haar studententijd onder de indruk van het orgelspel van Joke Smelik-den Hollander, die in de Waalse kerk van Maastricht op een onnavolgbare manier orgelwerken uit de baroktijd weet te vertolken, zodat luisteraars na de kerkdienst voor hun plezier nablijven. In die jaren speelt zij een enkele keer in de dienst op dit unieke, oude instrument.

Nagenoeg zonder enige ervaring in het begeleiden wordt zij in ’93 door de naburige gemeente van Arnhem gevraagd om organist te worden van de Rehobothkerk te Oosterbeek, hetgeen betekent dat Margriet zich met haar gezin laat overschrijven. De orgellessen van haar vader vormen haar enige muzikale ondergrond, waarop zij door zelfstudie probeert verder te bouwen. Voor improvisatie blijkt zij echter, evenals haar vader, een talent te hebben, wat haar bij het begeleiden van de gemeentezang goed van pas komt.

In ’98 verhuist Margriet met haar man en kinderen naar Capelle aan den IJssel. Ook daar krijgt zij in korte tijd een vaste benoeming tot organist, namelijk van de Ontmoetingskerk. Vanaf 2019 is zij vaste organist van de Adventskerk in Rozenburg (ZH).

In 2001 besluit zij, op aandrang van haar man, orgellessen te gaan nemen bij Gerard van der Zijden, organist van de Oude of Pelgrimvaderskerk te Rotterdam-Delfshaven. De lessen zijn vooral gericht op theorievorming, het spelen van literatuur, improvisatie en harmonisatie. Al snel komt haar muzikale aanleg tot ontwikkeling en ontstaan de eerste composities. Het duurt echter nog enige jaren voor zij ze aanbiedt aan Cantique, die haar bewerkingen uit wil geven.

 

 

BLADMUZIEK

 

Bij Opus 10, toen nog onder de naam Cantique, verschenen diverse uitgaven en bijdragen aan verzamelbundels van Margriet.

De bewerkingen worden geprezen om het welluidende klassiek-/barokke idioom, waardoor zij bijzonder geschikt zijn voor de eredienst. Anderen loven de composities als subtiel, contemplatief, met soms een verrassende wending. Men vindt het bijzonder dat zij op een in wezen sobere manier zoveel expressie bereikt. Iemand zegt naar aanleiding van het verschijnen van de eerste bundel ‘Zes Psalmen voor orgel’: “Zij schildert in barokke kleuren. Het geheel komt helder, stijlvol en weldoordacht over”.

De tweede bundel, ‘Een lied in de nacht’, wordt als fraaie en niet al te moeilijke muziek in een welluidend barok karakter, met zo nu en dan een knipoog naar de romantiek, aangeduid.

Ook de derde bundel, ‘Een glans van licht’, wordt goed ontvangen. Iemand schrijft: “Ik ben verrast door de haast serene manier waarop zij in beproefd idioom prachtige nieuwe muziek weet te maken, die toch ook haar eigen stempel draagt en soms rechtstreeks een surprise in petto heeft”. Weer een ander zegt: “Ze schrijft in een aansprekend idioom, ingetogen en bovendien eenvoudig. Die combinatie tref je weinig aan. Ik zie uit naar de volgende uitgave”.

Met dankbaarheid constateert Margriet, dat zij haar gave heeft mogen ontwikkelen. Vooral het bewerken van de Psalmen heeft haar voorkeur. Zij vormen voor haar een onuitputtelijke bron van inspiratie. Juist in tijden van moeite en verdriet heeft het schrijven van bewerkingen haar al veel troost en vreugde gegeven, zoals onder andere te horen is in de variaties op Psalm 4, 39 en 130

 

Klik HIER voor een compleet overzicht van de muziek van Margriet die bij ons is verschene!

 

 

 

MEELUISTEREN!

 

Een aantal bewerkingen van de door Margriet van den Berg bij Opus 10 uitgegeven orgelmuziek is hiermaast te beluisteren.

Deze bewerkingen zijn opgenomen via Hauptwerk, waarbij gebruik is gemaakt van de samples van het Hinszorgel van de Bovenkerk te Kampen.

 

 

Publicatie: oktober 2010 (update: mei 2022)